MOP, MJOP, MOB, MJOB?

Nieuwsdatum: 31-10-2013

Het Meerjaren Onderhoud Plan (of MOP) ook bekend als Meer Jaren Onderhoud Plan (MJOP), Meerjaren Onderhoud Begroting (MOB), Meer Jaren Onderhoud Begroting (MJOB) wordt door veel mensen die er voor het eerst mee in aanraking komen ervaren als een grote brij van bouwkundig jargon gecombineerd met een grote hoeveelheid cijfers. Als lid van een Vereniging van Eigenaren (VvE) is het hopelijk wel een verplicht figuur tijdens de Algemene vergadering van Eigenaars.

“Wat moet ik ermee?” hoor ik u verzuchten. Om u gerust te stellen: U hoeft er niets mee. Het goede nieuws is dat u met een juiste MOP juist een goede sturing heeft op de waarde van uw bezit: uw appartement en uw aandeel in het complex waar dat appartement deel van uit maakt .

HET MOP ALS INSTRUMENT

De MOP is het instrument waarmee: Over de technische levensduur van uw vastgoed inzichtelijk wordt gemaakt hoeveel geld er nodig is voor onderhoud aan uw vastgoed. Zo blijft de waarde ervan in stand en kunnen er (gepland) onderhoud en verbeteringen worden uitgevoerd over die termijn.

Vuistregel daarbij is: De totale waarde: # jaren technische levensduur = het reserveringsbedrag per jaar.

(Voorbeeld: waarde is € 1.000,-; Levensduur = 40 jaar. Reservering is dan: € 1.000,- : 40 = € 25,- per jaar, oftewel 2 ½ % van de waarde)

Het addertje onder het gras van een MOP is, dat niet alle bouwelementen (dak, metselwerk, voegwerk, kozijnen, beglazing etc.) dezelfde technische levensduur hebben. De MOP maakt inzichtelijk welk onderhoud er in de komende periode van 5 jaar gepland is. Dat is niet hetzelfde als: welk onderhoud er uitgevoerd dient te worden.

Ieder plan is verouderd op het moment van publicatie. Het geeft wel houvast op het gebied van de financiële bijdrage die ieder lid van de VvE jaarlijks dient te storten in de gemeenschappelijke pot. Met een goed Meerjaren Onderhoudsplan komt niemand voor onvoorziene verassingen (lees bijstorting) te staan.

Met de MOP kan, voor het eerstvolgende jaar, bepaald worden welke uitgaven er reëel zijn (dit heet de zgn. ‘jaaruitsnede’). Zo kunnen er op tijd bij verschillende partijen een prijsopgave worden aangevraagd. Die kunnen onderling vergeleken worden, zodat de beste (en dat is niet per se altijd de goedkoopste!) aanbieding gecontracteerd kan worden.

In kort bestek is dat alles waar een MOP voor staat. Het lijkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Het is wel belangrijk om als VvE een kwalitatief volledige en juiste MOP te hebben (en die up-to-date te houden).

4 TIPS VOOR MEER RENDEMENT UIT UW MOP!

  1. Het is verstandig om de MOP door een deskundig iemand te laten opstellen.
  2. Laat de MOP regelmatig (iedere 5 jaar) bijstellen.
  3. Geeft alle inschrijvers dezelfde informatie en vraag om een ‘open begroting’. In een dergelijke begroting staan alle directe en indirecte projectkosten vermeld. Daarmee kan een goede en eerlijke vergelijking worden gemaakt tussen meerdere aanbiedingen.
  4. Heeft u eenmaal een volledige en juiste aanbieding, Ga er dan niet mee ‘leuren’. Wie het onderste uit de kan wil hebben, krijgt uiteindelijk nooit de kwaliteit die hij wenst. En daarmee verdwijnt ook de waarde die in uw bezit is vastgelegd.

Dit is een artikel van Hans Rijnders, op de site van VVE Centraal wat in lijn is met de SSW manier van werken en onze visie op het MJOP.

Nieuwsoverzicht


Sinds 1989: Al bijna 30 jaar Samen Sterk Werk

Contact Industrieweg 25 E
3762 EG Soest

info@ssw-groep.nl
085 – 489 1606